Henry B. Goodwin

En utställning - Henry B. Goodwin (1878–1931)

Reproduktion och restaurering av ca 600 originalbilder av Peter Reichel

Köp av Goodwins verk, kontakta Peter Reichel peter.r.reichel@gmail.com

Presentation av Henry B. Goodwin finns längst ned på denna sida

Alla bilder på denna hemsida är skyddade av upphovsrättslagen

Carin Bergström (1920)

Systrarna Bergsten

 

Dans på berget Subova

 

Alva Bergström

 

Alice och Viola Meynell

 

Anders de Wahl

 

Vera Fokina (1)

 

Vera Fokina (1)

 

Jenny Hasselkvist (1)

 

Jenny Hasselkvist (2)

 

Utöbor

 

Kvinnoporträtt

 

 

 

Stockholms Stadshus

 

Odengatan, Stockholm (1920)

 

Gamla Rådhuset, Stockholm (1916)

 

Engelbrektskyrkan, Stockholm

 

Nybroplan med Nationalmuseet i bakgrunden, Stockholm

 

Strandvägen, Stockholm

 

Södertörn vid Strandhotellet

 

Badhuset

 

Bragevägen, Stockholm (1)

 

Bragevägen, Stockholm (2)

 

Svanströms Hörn, Stockholm

 

Roslagstorg, Stockholm

 

 

Kvinnoporträtt (2)

 

Pepi

 

Anders de Wahl som pierrot

 

Berta Berg

 

Göta Ljungberg (1921)

 

 

Ramade original fotografier av Henry B. Goodwin

 

Doris Kean

 

Foto: Henry B. Goodwin 

Silvergelatin fotografi 1921. Format bild: 230 x 270 mm Ramstorlek: 310 x 410 mm

Signerat och daterat

Pris: 4000:- Frakt inom Sverige ingår. Förskottsbetalning med Swish till ©Peter Reichel Tfn 070 538 33 99

Köp

 

Södertörn vid Strandhotellet i Stockholm

 

Foto: Henry B. Goodwin 

Silvergelatin fotografi 1917 Format bild: 115 x 175 mm Ramstorlek: 220 x 310 mm

Signerat och daterat

Pris: 4000 kr. Frakt inom Sverige ingår. Förskottsbetalning med Swish till ©Peter Reichel. Tfn 070 538 33 99

Köp

 

Mrs Harry T. Lindeberg

 

Foto: Henry B. Goodwin. 

Silvergelatin fotografi 1921. Format bild: 225 x 267 mm Ramstorlek: 310 x 410 mm

Signerat och daterat

Pris: 4000:- Frakt inom Sverige ingår. Förskottsbetalning med Swish till ©Peter Reichel Tfn 070 538 33 99

Köp

 

Henry B. Goodwin reproduktioner. Print på 240 gr premium papper. Frakt inom Sverige ingår. Förskottsbetalning med Swish eller faktura

  • 210 x 300 mm  400:-
  • 300 x 400 mm 500:-
  • 500 x 700 mm 900:-
  • 700 x 1000 mm 1200:-

 

Henry och Ida Goodwin

 

 

 

Henry B. Goodwin (1878-1931)

 

Mellan åren 1915 och 1930 kom Stockholmsfotografen Henry B. Goodwin

med sin romantiska jugendestetik att dominera den fotografiska scenen i Sverige

 

 

 

Piktorialismen

 

Under det sena 1800-talet hade nya uppfinningar inom fotografin

gett en förenklad teknik, skarpar objektiv, rullfilm, ljuskänsligare emulsioner,

mer hanterbara kameror och bättre fotopapper, vilket medförde

hundratusentals nya utövare, såväl amatörer och professionella. 

Samtidigt bidrog utvecklingen till ett kvalitetsmässigt förfall

och en bildmässig förflackning. Fotografins goda ryckte hade raserats.

En ny strömning med hängivna piktoralister gjorde anspråk

på att fotografin skulle återta sin förlorade status och åter erkännas som fullständig konstart.

 

Med stöd av de nya strömningarna gjorde Goodwin sina utmanande påståenden

om att det är amatörerna, inte yrkesfotograferna

som är konstnärligt ledande inom svensk fotografi.

Yrkesfotograferna granskades kritiskt och syntes i hans ögon oftast sakna både inlevelse

och tekniskt fallenhet, med endast den kommersiella ivern som drivkraft. 

Den nya konstfotografin krävde mycket tålamod och var inte kommersiellt gångbart.

Det var därför inte konstigt att de mest talangfulla bilderna ursprungligen

skapades av obundna amatörer som inte drevs av lönsamhetskrav.

Detta var åsikter som knappast underlättade umgänget med Stockholms yrkesverksamma fotografer.

 

Piktorialisternas tillvägagångssätt blev att fjärma sig så långt som möjligt

från kamerans oförställda sätt att mekaniskt och realistisk återge verkligheten.

De inspirerades i stället av impressionisternas känsligt melankoliska drömvärld,

där upphovsmannens inre bilder översattes i ett tidsödande

och krävande kopieringsarbete, som kom att likna de redan etablerade grafiska förfaringssätten. 

Ädelförfarandena erbjöd en närmast oändlig variation i val

av tonskala, färger och pappersytor, där negativet förenklades till ett partitur.

Verkligheten gestaltades i en mörk tonskala med mjuka försvagade konturer,

och motivet frammanipulerades artistiskt i ett softfokusdis, befriat från störande detaljer. 

Avsiktligt kunde i processen vissa partier i motivet förstärkas

och andra lika naturligt dämpas ner.

Fotografen skapade en självständig ny fotografi, som lösgjorde sig från

kamerans mekaniska avbildande, där målet var att placera fotografin jämsides med målerikonsten.

Aldrig tidigare hade fotograferna så tydligt markerat att det inte var kameran,

utan fotografen, som besjälade bilden.

 

Ur boken: Goodwin, en hyllning 

av Bruno Ehrs och Carl Bengtsson.

 

 

 

Meddelande










(Lämna tom)